L.O.T.

L.O.T. staat voor Luizen Opsporing Team. Sinds schooljaar 2002-2003 heeft de school een LOT (Luizen Opsporing Team). Een groep moeders controleren alle leerlingen na iedere vakantie op hoofdluis en/of neten. Voor de kinderen die besmet zijn, is het uitermate vervelend. Maar ook voor de ouders is het zeer bewerkelijk om alles weer luisvrij te krijgen en te behouden. Als er op school een melding komt dat een leerling hoofdluis heeft, is het een goede zaak direct iedereen te informeren, zodat de besmetting binnen de perken gehouden kan worden. Ook komt het voor dat een leerling luizen heeft zonder het te weten, want niet iedereen krijgt jeuk en/of allergieverschijnselen van luizenbeten. Indien er luizen wordt geconstateerd bij uw kind, kunt u erop vertrouwen dat dit alleen aan u en de groepsleerkracht zal worden doorgegeven. Aan de kinderen zelf zeggen we ook niets. Natuurlijk heeft het L.O.T. ook geheimhoudingsplicht.

De opsporing van luizen.

Na iedere vakantie vindt er controle plaats op luizen. We verzoeken u om medewerking en vragen of kinderen iedere middag na een vakantie zonder gel, haarlak en/of staarten, vlechten en dergelijke naar school kunnen komen. Zoals eerder gezegd zijn er veel basisscholen in de regio, die op deze manier proberen hoofdluis tegen te gaan. Hun ervaringen zijn zeer positief, want door de regelmatige controle wordt veel werk en geld bespaard. We hopen dat we u op deze manier kunnen helpen. Mocht u vragen of gegronde bezwaren hebben, kom dan even langs en laat het ons weten.

Wist U dat ….

Hoofdluizen zijn parasieten die van bloed leven. Met kleine haakjes aan hun zes poten zetten zij zich vast aan je haren en je hoofdhuid.Luizen zijn ongeveer zo groot als een speldenkop en passen zich aan je haarkleur aan. Neten zijn deeitjes van de hoofdluis. Ze lijken op roos (schilfertjes) maar zitten vast aan je haar.

Iedereen kan hoofdluis krijgen. Hoofdluis wordt via direct lichamelijk contact overgebracht. En via indirect contact zoals bijvoorbeeld via jassen, kammen, mutsen en petten.

In het begin merk je niets. Je kunt al hoofdluis hebben voordat de jeuk begint. Controleer je haar daarom goed, vooral dicht bij je hoofdhuid.

Hoofdluis zit bij voorkeur op warme, donkere plekken zoals achter je oren, op je kruin en in je nek.

Een luis die niet op het hoofd zit 48 uur in leven blijft, en een neet zelfs 5 dagen!

De hoofdluis niet overvliegt of overspringt, maar overloopt!

Luizen het liefst in schoon haar en op een schone hoofdhuid zitten!

Hoe kom je van je hoofdluis af ?

Zorg ervoor dat alle leden van het gezin goed gecontroleerd en eventueel behandeld worden.

Behandel je hoofdhaar én voorwerpen die besmet kunnen zijn met luizen en neten.

Na de behandeling van het hoofdhaar kun je de luizen én neten met een luizenkam verwijderen.

Na 7-10 dagen het kammen herhalen. Bij een epidemie dagelijks kammen.

Indien nodig kan de behandeling worden herhaald.

Voor behandeling van de omgeving

Bespuit (op circa 20 cm afstand) voorwerpen goed met een ( bijvoorbeeld Para-Speciaal) spray.

Zorg ervoor dat de voorwerpen licht bevochtigd worden en luizen en neten met de vloeistof in contact komen.

Stop de voorwerpen vervolgens in een (vuilnis) zak. Knoop de zak dicht en laat deze een paar uur staan.

Daarna de voorwerpen uithangen of wassen.

Deze spray is verkrijgbaar bij drogist en apotheek. Lees voor het gebruik eerst de gebruiksaanwijzing. Niet te gebruiken bij overgevoeligheid voor pollen of stuifmeel. Dit product is geschikt van zowel het hoofdhaar als kledingstukken (lakens kussenslopen jassen etc.)